Gott Nytt År! Jag är så taggad på år 2016!

Nu börjar det närma sig... På tisdag åker jag till Arlanda för att sedan åka i ca 19 h innan jag landar i Singapore - mitt nya liv. Däremot har jag inte börjat packa än och jag är så osäker på vad jag ska ta med mig. Det lutar mot att jag kommer shoppa loss där, så jag tar med mig det jag behöver de första dagarna, men vi får se. Jag lyckas nästan alltid ta med mig alldeles för mycket saker. 

Tanken är att jag ska studera på National University of Singapore (NUS) från 11 januari till 7 maj. Där kommer jag att läsa kurser inom Real Estate, men tyvärr inte någonting om Construction Management (vilket är det jag helst vill läsa). Just nu har jag fått tre kurser mer eller mindre godkända, men enligt tidigare erfarenheter verkar det mesta ändras så att man får kämpa med att få sina kurser när man väl är på plats. 

Förutom att studera hoppas jag på att hinna åka till grannländerna på weekends eller längre resor. Främst vill jag besöka Bali, Thailand, Malaysia, Vietnam och Kina. Det enda resemålet som är bestämt är Guangzhou (Kina), eftersom jag har släkt där och ska flyga hem därifrån i början på juni. Detta innebär alltså att jag kommer att ha 1 månad till att göra det jag vill, förmodligen resa :) 

För mig är det första gången jag är borta från min familj, mina vänner, mitt hem, Stockholm, skolan, jobbet, osv. under en så här lång period. Det ska bli väldigt spännande men jag kan tänka mig att jag kommer känna hemlängtan, speciellt eftersom jag inte planerar att åka hem någonting däremellan. För tillfället vet jag dock att mamma och moster kommer att hälsa på mig i slutet på februari, så det kommer nog lätta lite grann. Sedan försöker min syster och hennes pojkvän titta på flygbiljetter nu :) Ska bli spännande att visa dem hur jag lever där borta haha.

Nu borde jag börja packa, förmodligen blir det bara ett handbagage så att jag snabbt kan ta mig från flygplatsen till universitetet NUS. Det ska nämligen vara en "International Students Orientation Briefing" ca 2 h efter att jag har landat. Det tar ca 1 h 20 min att ta sig dit, så om jag ska hinna skippar jag nog att checka in ett bagage eller så åker jag taxi. Kommer ju spendera mängder med pengar denna termin, så vi får se om jag har några pengar kvar när jag är tillbaka haha. Får bli att jobba nästan hela sommaren, nu när jag ändå har 4 månaders lov varav 1 månad spenderas på att resa. 

NUS, Singapore, Utlandsstudier,

2 kommentarer

Sofie Wu

02 Jan 2016 09:05

Fan vad kul!! Är så glad för din skull! Kommer följa dig flitigt!!!

Svar: Tack!!! :D
kwu.blo.gg

Emily

04 Jan 2016 15:43

Ska bli så kul att följa ditt äventyr i Singapore! :)

Kommentera

Publiceras ej