Första dagen i skolan! Eftersom jag bor i skolområdet så går det ganska fort (Ca 10 min) att ta sig till skolan när jag åker en gratis shuttle bus som åker runt på NUS campus (eller mellan de olika campi). Campus är så stort!! Men egentligen kan jag lika gärna gå eftersom det bara tar 15 min att gå. I denna värmen blir man lite mer lat, tyvärr. Förhoppningsvis blir jag mer aktiv när gymmet och poolen öppnar om några veckor (det finns nämligen på det lilla campus som jag bor på UTown).
 
På NUS och NTU (Nanyang Technological University) har man så kallad "Add/Drop"-period i början på terminen. Under denna period går man bara på lektioner och inte så kallade tutorials. Detta ger en chansen att "testa" på en kurs för att se om man verkligen vill läsa den. Om man redan är antagen och vill läsa kursen så fortsätter man, men om man inte längre vill gå den så "droppar" man kursen online. För min del hade jag bara blivit accepterad på tre av fem kurser, därför gick jag på några lektioner i kurser som jag inte ens var antagen till. Det är nämligen så att det sägs att man kan öka sina chanser att få en kurs genom att visa sitt intresse och prata med professorn. Därför valde jag att gå på två lektioner fastän jag annars var ledig. 
Föreläsningssalen på School of Design and Environment (den skola som Real Estate tillhör).
 
Den första lektionen jag gick på var i kursen RE2104 Real Estate Finance, som är obligatorisk för lokala studenter som läser Real Estate. Egentligen hade jag sökt GEK2013 Real Estate Finance som är riktad till studenter som inte läser Real Estate och exempelvis internationella studenter. Dock blev den full och därför gick jag istället på denna för att försöka öka mina chanser att få denna kurs. Däremot visade det sig att inga internationella studenter fick läsa kursen för att den redan var full (ca 199 studenter). Så jag testade istället att adda kursen GEK2013 igen. 
Så här såg föreläsningssalen ut, lite konstigt när man har så litet bord, trodde nämligen att min dator skulle ramla av bordet haha. 
 
Efter denna lektion var tanken att jag skulle äta lunch och åka hemåt. Men då träffade jag på Emmy igen och hon skulle gå på en lektion i kursen Project Risk Management. Denna var tydligen fokuserad på byggbranschen, vilket passar mig väldigt bra. Därför gick jag på den lektionen och addade den. Man har möjligheten att adda kuser till och med imorgon tisdag kl18. Så det är därför bra att titta innan, däremot får man inte adda fler än 5 kurser på en gång. 
 
Jag vet inte riktigt hur det ska gå för mig i plugget här, dels pratar föreläsarna väldigt mycket "Singlish" (lägger till massa ändelser såsom ah, lah, osv. och uttalet är lite sådär), dels verkar jag fortfarande skoltrött haha (konstigt nog). Men jag hoppas att jag kommer in i det eftersom det verkar vara sjukt mycket grupparbeten och man läser 5 kurser samtidigt, dvs. 5 tentor på två veckor!
 
När skolan var över för dagen åkte jag hem för att kolla igenom kurserna så att jag valde ut fem av de kurser jag ville ha. Det blev väldigt komplicerat för mig eftersom jag även tog hänsyn till att vara ledig så många dagar som möjligt i anslutning till helgen. Anledningen till detta är ju för att jag vill hinna resa runt i mer än bara en helg, så jag hoppas att fyra dagar räcker. Däremot blev det väldigt många scenarion eftersom det helt är upp till vilka kurser jag faktiskt blir accepterad till. Skolan har ett ganska bra system, nusmods.com, där man ser det bra visuellt och det går att flytta om "tutorials". Men eftersom jag blev så oerhört förvirrad till slut, så fick det bli papper och små klisterlappar. Då blev det mycket lättare att få en överskådlig blick :)
 
 
 
På kvällen var det någon sorts "Welcome Party" för alla NUSare på UTown (där jag bor). Så det var bara att pallra sig ner och se vad som hände. Jag hade förväntat mig en fest,men det var mer en "mässa" där man fick prata med folk från olika föreningar och sånt. Det var lite lekar, gratis buffé och glass samt sånguppträdanden. Så det var trevligt! Dock hittade jag inget för mig... jag hade hoppats på något med dans eller musik, men det hade de inte för utbytesstudenter. Tråkigt!
 
 
PS. Glömde berätta hur förvånad jag blev över att väldigt många locals pratade väldigt mycket under lektionerna. Märktes inte riktigt att de faktiskt betalar för att få plugga... 
 

Kommentera

Publiceras ej