(Inlägget är skrivet 2016-01-11)
 
Som tur var åkte vi hem runt midnatt igår och jag fick ändå tillräckligt med sömn, dock vaknar jag väldigt mycket eftersom det är för varmt när jag har takfläkten på nr 1. Men när jag har den på nr 2 låter det ganska mycket och nr 3 då blåser det vääldigt skönt men också oerhört hög volym. Dilemma dilemma!
 
Åt lite frukost, i och med att jag hade köpt det, och därefter gick jag och kanadensaren (roomie) ner till gatuplan mellan North och South Tower. Där stod nämligen folk i kö till NUSycle. Det var ganska varierande saker och man fick ta max 8 saker, förutom galgar där 10 st räknades som ett set. Jag och min roomie försökte prata ihop oss om vilka saker som vi behöver gemensamt till lägenheten, så vi försökte satsa lite mer på det och sen om vi fick ta mer skulle vi ta till oss själva. Jag tog en tvättkorg (som jag verkligen behöver), golvmopp, tallrik, bestick, galgar, osv. Efter att de hade räknat dessa saker så fick man ta hur mycket man ville av handdukar, örngott, påslakan, täcken, filtar, lakan, väskor, osv. Jag tycker ju att mycket av 2nd Hand saker är ofräscha, så det fick bli massa gästhanddukar för lägenheten, så att vi slipper gå in i rummet och torka händerna med vår egna handduk. Dessutom blev det några örngott, en badrumsmatta, osv. Efter detta gick jag och roomien och tvättade alla saker vi hade hämtat i tvättmaskinen, vilket kostar S$1 (ca 6 SEK) och finns på andra våningen. Jättesmidigt! Fick ta med oss egna tvättmedel och så och sen glömde vi ta med korgen igen när vi skulle hämta sakerna men det var inte såå mycket. 
Otroligt dålig bild...
 
 
Medan vi väntade på tvättmaskinen började vi städa våra rum, både garderoben, bordet, golvet, hyllan, osv. Så nu känns det verkligen jättebra och jag hoppas att jag håller det städat :) jag har ju en tendens att bygga berg på mitt skrivbord hemma, vilket jag även gjorde så fort jag kom in på rummet här haha. "Jag lägger de här sakerna på bordet så länge så ser jag dem"... 
 
 
Börjar kännas som hemma ganska fort och speciellt i och med att det är städat. Det enda vi behöver städa är våra egna rum, annars städas köket, vardagsrummet, toan, badrummet och så en gång i veckan, dock tycker jag att det fortfarande är lite ofräscht... men det är väl så det är om man inte ska bo i en sån där lyxlägenhet, som många andra bor i. De är ofta 6-8 pers som delar och betalar ca 5000-7000 kr var i månaden. Svindyrt men väldigt lyxiga lägenheter! Pool, gym, tennisbana, lyxigt inne i lägenheten, fräscht, osv. Jag kände att jag ville testa på att bo i en studentlägenhet med lite randoms och inte bara med svenskar, eftersom det tenderar att bli så. Jag är ju här för att lära känna så himla många andra människor än de jag kan träffa varje dag i plugget hemma, men alla har lite olika tankesätt och "mål".
 
Efter städningen blev vi jättehungriga och vi åt lunch i foodcourten, som vanligt (börjar bli som vanligt i alla fall, nya vanor). Det roliga med att bo på campus och kunna äta i en foodcourt är ju att man oftast träffar på någon man känner och man kan äta tillsammans väldigt väldigt spontant. Jag, som är van vid att alltid planera när jag ska äta med någon, tycker att det är jätteskönt att kunna släppa all planering och bara köra spontant så gott det går. 
En ödla eller något konstigt djur!
 
En annan lite spontanare grej (eller inte jättespontant men ganska) var att italienaren (jag träffade första kvällen) hade skrivit i NUS Exchanger gruppen på facebook och tipsat om att det skulle vara en konsert i Botanic Garden. Någon israelisk orkester spelade Antonio Vivaldi's "Four Seasons". Det blir lätthänt att alla skriver att de är intresserade och vill hänga på, dock såg jag att ingen hade bestämt när och var vi skulle ses, så jag föreslog en tid mellan South och North Tower. Typiskt mig så blev jag ju sen eftersom jag satt och kollade upp mina kurser som jag verkligen verkligen behövde fixa. När jag kom ner så var det sååå himla många, kan tänka mig att vi var flera tiotals personer, kanske 30-40 pers.Vi blev typ en turistgrupp och följde någon till tunnelbanestationen Dover. Det var en bit att gå men det var nice och trevligt att man kunde gå igenom klungan och börja prata med olika människor. När vi kom fram till Botanic Gardens så var det ännu fler internationella studenter och massa locals. Så parken var rätt så full vid scenen, som var riktigt cool! Scenen låg nämligen på vattnet i dammen och man fick gå över en liten bro. Musiken var fantastisk och det var kul att få lyssna på lite klassisk musik eftersom det var såå längesen sen sist. Jag hade ju med mig min selfiestick för en gångs skull (har inte varit ute så mycket och när jag tog med den på utekvällen så fick jag ge den till vakten eftersom man inte får ha med sig den in på klubben), dock togs det bilder med en annan mobil. 
 
Det här var bara en liten del av den stora klungan vi var! På bilden syns inte ens hälften av publiken - sjukt mycket folk! Tappade bort varandra...
 
Efter konserten, som blev liite långtråkig mot slutet och det var varmt, gick vi alla till MRT-stationen igen. Där splittrades grupperna, några gick på restaurang i närheten, men vi gick till ett Hawker Centre vid Holland Village. Där splittrades vi också eftersom det inte gick att sitta tillsammans, blev max 5 personer vid ett bord om man klämmer sig in. Men vi blev några kvar som gick till Wala Wala Café Bar (igen, men med andra personer denna gång). Då var vi kanske 15 kvar och vi gick till övervåningen (denna gång,istället för uteserveringen). Där uppe spelade ett liveband på två män och gitarrer. De var faktiskt riktigt bra och det var hits som jag kände igen och sjöng med :) Såå kul! Vill så gärna sjunga karaoke, så jag har pratat ihop mig med några andra och hoppas på att det blir av snart! Däremot behövde vi gå till skolan dagen efter och jag hade föreläsning kl.9, så vi var några som gick mot tunnelbanan strax efter kl.22. Så sent skulle jag nog aldrig vara ute en kväll innan skoldag i Stockholm, tror jag. Sker kanske på sommaren innan jobbet men förmodligen inte innan skoldag. Det känns som en riktigt lång semester och jag får göra vad jag vill :D Skönt att börja bli lite mer vuxen... haha, sad but true.
 
Vi kom till tunnelbanan och åkte till Kent Ridge, men där är det lite tricky, eller över hela campus. Det finns nämigen Shuttle Bus som är gratis och bara åker runt på olika campi på NUS. Problemet med dessa är att de går så sällan på kvällar och helger, så det var lite gambling om vi skulle hinna med någon innan sista åker eller hur länge vi skulle behöva vänta. Det finns en app men den sägs inte vara jättepålitlig tyvärr! Men de få gånger jag har tittat på den så har den stämt ganska bra tycker jag. 
 
När jag kom hem hämtade jag datorn för att sen gå ner och sätta mig utanför Starbucks, vilket var skönt då det var svalt med takfläktar haha. Det är liksom under ett tak men fortfarande utomhus. Där satt Emmy och tittade igenom kurser och vi tittade lite tillsammans, men eftersom jag började kl 9 så gick jag upp runt kl 1 och försökte lägga mig ganska snart, men blev såklart sent som vanligt (t.ex. som just nu...). Tyvärr börjar jag sova sämre och sämre av någon konstig anledning... trodde att jag skulle vänja mig vid värmen och oljudet från fläkten... men kanske ska ta och skaffa mig öronproppar. 
 
 
 

1 kommentarer

Emily

12 Jan 2016 18:18

Vilken start du hade! Härligt att du har lärt känna många :)

Kommentera

Publiceras ej