(Även detta inlägg är skrivet 2016-01-11).
 
Den här dagen sov jag ju också bort, såklart. Supertråkigt men det blir så när man lägger sig så sent och inte riktigt har något man verkligen måste göra. Viktigt att få sova ut! På dagens agenda stod bara att handla det viktigaste jag behövde, så det blev en tur till Clementi Mall, där jag började med att äta på så kallade Hawker Centre, vilket är nästan som foodcourt men utomhus-ish. Lite ofräscht men man får maten snabbt, som på foodcourtsen i skolan. 
 
Jag handlade duschgrejer (eftersom jag tog med lite grann och tänkte köpa här), vatten (för att jag fortfarande inte vågar dricka kranvattnet än...), frukost (bröd och smör - supertorrt), gästhandduk (till vår lägenhet för att ingen har tagit tag i det...), osv. Vissa saker tänkte jag vänta med att köpa eftersom jag visste att det skulle vara en så kallad "NUSycle" på söndag, dvs. saker som fd studenter har lämnat kvar, vilket vi fick ta. (Se nästa inlägg).
 
Kvällen var tanken att den skulle vara lugn och jag skulle kolla kurser för att jag behöver ytterligare två kurser för att det ska bli heltidsstudier. Men jag fick ju förfrågan om jag ville hänga med på en öl på Wala Wala Café Bar, som ligger på en gata med massa andra barer och restauranger vid Holland Village. Det var jättemysigt och jag träffade nya människor, vilket är superkul :) Dock stannade vi inte så länge för att de flesta av dessa är med i ett "buddy programme" (kallas SG Kaki Programme). Tyvärr är inte jag med för att jag hade för mycket att göra och sköt upp beslutet för länge, så det glömdes bort och jag anmälde mig för sent. Väldigt tråkigt eftersom jag själv varit med och arrangerat liknande och vet hur kul det är... Tror att en av anledningarna till att jag sköt upp beslutet var att det var en del aktiviteter och datum som var obligatorisk närvaro på. Jag kände att jag inte ville "binda upp mig" mot något innan jag ens hade kommit dit, detta skulle man bestämma innan 30e dec. Eftersom jag känner några från det programmet så har jag ändå träffat deras kompisar, så det är inte så dumt ändå.  
 
Eftersom MRT (Mass Rapid Transit) (tunnelbana) slutar gå runt midnatt så måste man ta taxi och detta blev ett litet äventyr. Vi var fyra som satte oss i en taxi medan de tre andra hade beställt en Uber. Jag ville såklart tävla i hur mycket det kostade och hur lång tid det tog. Men när vi satte oss i taxin så visade det sig att chauffören inte var så haj på engelska och han förstod inte riktigt vad vi menade när vi sa UTown, NUS, adressen, osv. Det kändes inte alls bra, han kunde ju ha tagit med oss vart som helst... Då satsade jag på att börja prata mandarin med honom för att se om han förstod bättre och om vi kunde komma till rätt plats. Tyvärr så var han fortfarande osäker och frågade om han skulle ta en viss väg. Då var jag ju tvungen att förklara att min mandarin är rätt så kass och att vi precis flyttat dit, så vi hade verkligen ingen koll, så han börjar köra ändå. Blev lite gambling... Men jag började kolla kartan och sen började jag ge lite vägbeskrivning så gott jag kunde på min knackiga mandarin (kinesiska). Vi närmar oss ganska snart ett område som jag kände igen från att ha åkt förbi några gånger dagarna innan, vi hamnade nämligen på Dover Road, som ligger precis vid UTown. Så vi kom rätt utan några problem och det kostade ca S$8.40, vilket inte alls var så farligt. Förmodligen något liknande med tunnelbanan, inte så mycket dyrare. 

Kommentera

Publiceras ej