(Även detta skrevs 2016-01-11)
 
Tyvärr sov jag inte lika bra denna natt, så det blev inte många timmars sömn även om jag gick upp ca kl.14-15. Hade ingenting planerat så jag tog det lite lugnt, gick till foodcourten och åt mat.  
UTown Residence - North Tower (till vänster) och South Tower (till höger - där jag bor på 21a våningen)
 
Riktigt fin utsikt från matsalen vid foodcourten. I den ena sprutar det ut kall luft från AC medan i den andra så kan man sitta ute med fläktarna, men precis bredvid den andra foodcourten finns det en matsal med bara sittplatser och där är det också AC men inte lika kallt. 
 
Som sagt hade jag inget planerat och eftersom jag varit upptagen med uppsatsen har jag inte alls lagt ner energi på att ta reda på vad som händer runtom i Singapore och på Campus. Jag var inte ens med i Facebook-grupper för utbytesstudenter, osv. Men efter lite surfande såg jag att det var en meetup-grej för internationella studenter i Starbucks på UTown. Så jag gick hem och fixade mig lite grann, eftersom jag inte bryr mig lika mycket om hur jag ser ut när jag går ner till foodcourten.
 
På Starbucks var det galet mycket folk, hela fylldes och vissa gick utanför och pratade. Utanför kan man nämligen också sitta, där finns det wifi och fläktar, så man kan sitta där och plugga hela dygnet runt. Träffade sjukt mycket folk och jag tror inte jag minns alla namn...tyvärr. Efter ett tag hade ett gäng bestämt sig för att gå till foodcourten för att äta middag, så jag hängde med. Därefter bestämdes det att vi skulle mötas upp vid UTown Residence mellan South Tower (där jag bor) och North Tower kl.20:30, dvs. hade mindre än 30 minuter på mig att byta om. Vi skulle nämligen till Raffles Place och ta en öl på Jimmie's, för att senare gå till en klubb som heter Kyo. Eftersom jag inte alls har försökt lära känna staden och allt så blev det att jag bara hängde på. Det var skönt att det var en tjej från KTH som dessutom pluggat hösten där, så hon kunde massor och det kändes tryggt. 
 
På Jimmie's hade de tydligen billig öl (ca S$4-4,5 = 24-28 SEK) och det blev en del när vi var ett gäng på 20 personer. 
 
Där var utsikten väldigt fin, man såg Marina Bay Sands också. Dock blev min bild inte så fin, ville inte riskera att tappa mobilen i vattnet...
 
I Singapore är det sjukt dyrt att festa och dricka alkohol, speciellt på barer och klubbar. Det är ungefär som i Sverige men ibland till och med dyrare, vilket är tråkigt. Har dock inte kikat på priserna i butikerna, men kan tänka mig att det inte är så jättebilligt. Vissa köper på flygplatserna för att förvara hemma när de varit på någon resa och sen föra hemma. Vi gick i alla fall till en klubb (som samarbetade med någon "organisation" som arrangerar rabatter för studenter typ, kallas "One Big Family"). Klubben heter Kyo och eftersom vi blivit medlemmar i "One Big Family" fick vi gratis inträde och ett band som indikerade på att man får betala S$5 (ca 30 SEK) för varje drink/öl, vilket var billigt! Dock var det inte alls mycket alkohol i drinken,men kanske lika bra haha. Tyvärr var musiken inte den bästa, det var väldigt samma techno hela kvällen och volymen var så hög att jag nästan fick tinnitus!! Men med sällskapet blev det sjukt kul, så jag hoppas på att det finns klubbar med bättre musik. Jag älskar ju att sjunga med och kunna dansa nonstop :D 
 Bild från början på kvällen när dansgolvet var rätt så dött
 
 
När klockan blev ca 4 började vi tröttna och vi tog en taxi (vi som bodde på UTown Residence och i närheten). Det finns nämligen flera olika boenden på UTown; UTown Residence (studentlägenheter med/utan AC), Tembusu College, Alice & Peter Tan College, Cinnamon College och Residential College 4. Resterande är korridorer, vissa med AC och andra utan. Dessa innebär att man betalar en summa pengar för att få mat (oftast frukost och middag, obligatorisk avgift). Taxin kostade ca S$17 (ca 100 SEK) och vi var 4 som delade, så det var inte så farligt. Jag hade ju fortfarande problem med att ta mig in i byggnaden, men som tur var fungerade kortet som går till North Tower, så en av mina nya vänner släppte in mig i hissen och gick sen 10 meter till nästa torn :)
 
När jag kom hem började jag göra lite olika grejer innan jag gick och la mig, så klockan blev ändå strax efter kl5. Förmodligen därför jag inte riktigt känt mig jetlaggad, jag har ju lagt mig ungefär när jag lägger mig enligt svensk tid. 
 

 
 
 

Kommentera

Publiceras ej