JAG ÄR FRAMME i Singapore! Hel och levande. :) (som tur är)
 
 
 
 
 
Flygresan var ett äventyr i sig. Tips! Boka INTE flyg med två mellanlandningar där båda transits är endast runt 1 h... det hinner man knappt med och risken att missa flyget är hög. Som tur är så hann jag eftersom jag träffade på några andra KTH:are som skulle åka exakt samma flyg som jag, så vi hjälptes åt. Vi sprang med massa andra Stockholmare/svenskar i Düsseldorf eftersom vi bara hade 30 min på oss i och med att flyget lämnade Arlanda ca 30-40 min senare än planerat. Vi trodde ju att bagaget inte skulle hinna med planet i Düsseldorf, men det verkade det göra (vi och några andra segade till det lite när vi blev varnade att bagaget kanske inte skulle hinna med).
Istället för att sova på planet som flög i 12 h, spenderade jag tid åt att spela och vinna en pokerturnering, titta på Minions och The Intern, kanske några fler filmer (minns inte). Något jag fick ångra sen när jag insåg att jag inte hade sovit så mycket det dygnet. Försökte även att plugga, skriva min kära uppsats... men inte ens ett glas vitt vin kunde hjälpa, istället somnade jag en liten stund.
 
I Hong Kong var det planerat att vi hade lite mer än 1 h på oss, men vi landade tidigare så vi hade extratid, vilket var skönt. Dock verkade våra bagage inte hinna med det planet och nästa plan gick 1 h senare,så när vi kom fram till Singapore så stod vi och väntade vid bandet tills personal kom fram med stort papper med namn på de vars bagage inte var med i första flyget (dvs. våra namn och några till). Detta innebar att vi fick vänta 1 h och dumt nog hann jag inte skriva till Singaporeanen som skulle möta upp mig vid flygplatsen, så han kom ju tidigt och fick vänta utanför...tyvärr. Stackarn! Men så snällt av honom, hade nog varit ännu mer förvirrad om jag inte hade fått hjälp av honom :) Träffade honom på en träff med singaporeaner som pluggade på KTH som jag anordnade i maj.
 
 
När jag hade fått mitt bagage och allt var i sin ordning igen åkte vi mot NUS (National University of Singapore) Campus. Eftersom mitt bagage var sent så insåg jag att jag inte skulle hinna till Orientation Briefing, därför åkte vi istället direkt till mitt boende på UTown (Campus). Huvudcampus kallas Kent Ridge, men ligger precis bredvid. Det är som att M-byggnaden på KTH skulle vara ett eget campus med AlbaNova (fast mycket större, såklart). Här är allt så mycket mer och större.
 
 
När vi kom fram till UTown fick jag fylla i lite papper, betala för early check-in och få nycklarna. Lägenheten är faktiskt nice förutom att det är lite ofräscht och jag helst skulle vilja storstäda, skrubba lite här och var... dock hinner jag inte med det just nu när jag måste bli klar med min jädra uppsats som ska in torsdag 7 jan vid midnatt (natten till fredag, svensk tid). Istället för tenta hade vi bara en uppsats som skulle skrivas på ca 6-8 sidor (inkl framsida och allt, så det var egentligen inte ens mycket, men i och med resan har jag bara skjutit upp den... känt mig oerhört oinspirerad och omotiverad, bara stirrat på datorskärmen...). Men skönt att slippa tenta! Jag missar ju redan en tenta som går den 16 jan för att jag inte är i landet och jag inte kämpade tillräckligt med att fixa så att jag får skriva tentan i Singapore. Kände att jag ändå inte skulle plugga eftersom det blir så mycket att göra i början när man flyttar och ska lära känna ALLA.
 
Efter att vi lämnat mina saker på rummet,visade han mig runt på UTown och sen åkte vi till Clementi Mall där vi tittade runt lite, jag köpte en reseadapter och vi åt lite mat. Väldigt trevligt och snällt av honom. Kvällen slutade med att han lämnade av mig vid min byggnad och sen åkte jag upp till mitt rum. Eller den slutade inte alls där. Träffade två av mina flatmates/lägenhetskompisar och båda var supertrevliga, en korean och en japan. Dock kan inte japanen så jättebra engelska, så kommunikationen går sådär, men det blir nog bättre med tiden. Jag och japanen gick sedan ner till foodcourten för att äta lite middag. Det tar max 3 minuter att gå ner till foodcourten och det finns två, vilket är hur smidigt som helst. Om man helt plötsligt är hungrig så är det bara att gå ner dit innan kl21. Annars har vi också en supermarket, någon italiensk restaurang, Cheers (liknar 7eleven), Starbucks (som har öppet 24/7 under terminerna eller så var det under tentaveckor), osv. Sååå mycket! 
 
Det "jobbiga" med så många val är ju att det tar tid att bestämma sig, beslutsångest på hög nivå! Dock lär jag mig att inte tänka för mycket och bara välja något. Om jag ändå ska äta här minst 90 gånger, så lär jag ju testa mig fram. Luncherna äter jag förmodligen på andra food courts i skolan, nära där jag har mina lektioner. I kön träffade vi på tre väldigt trevliga killar. Japanen är dock väääldigt blyg, så det var mest jag som började prata med dem och vi satte oss vid ett bord tillsammans. Det var en från Belgien, en Tyskland och en Italien. Mina första vänner i Singapore haha :) 
Foodcourtsen ligger i byggnaderna som syns på bilden, dvs. bara över gräsmattan. Jättenära! 
 
Skulle egentligen skriva lite på min uppsats men tror att det slutade med att jag var så trött att jag gick och la mig. Sov inte jättebra på flygplanen och kom ju fram till boendet ca 24 h efter att jag hade vaknat i sängen i Stockholm. Dessutom efter att ha gått i stan lite grann, då blev jag extra trött.Fick skjuta upp uppsatsen...igen!
 

1 kommentarer

Sofie Wu

11 Jan 2016 16:48

Vad bra att allt verkar komma igång och att du börjar lära känna lite folk! Kommer vara kul att följa och hålla sig uppdaterad! Btw hur länge var ditt bagage för sent? Du vet att du kan få ersättning för det från försäkringen (eller kortet du betalade med)?! Iallafall, hoppas du har det bäst och uppdatera så mycket du kan! :D

Kommentera

Publiceras ej